4 snabba fokustips för hemmakontoret

Arbetsdagen på kontoret följer en välbekant struktur. Dessa enkla regler hjälper dig att hålla rätt kurs även som distansarbetare.

Fördelarna med att jobba hemifrån är många; ingen onödig tid läggs på resor till och från jobbet, de störande avbrotten är färre och vi får mer gjort. Redan före coronakrisen arbetade så många som 80 procent av de svenska cheferna regelbundet hemifrån enligt en undersökning från Chef.

Men att jobba på distans under en längre period kan vara påfrestande. Utan den löpande bekräftelsen från kollektivet att vi är inne på rätt spår kan en känsla av vilsenhet kring vad det egentligen är vi gör på jobbet smyga sig in. Kraven på självdisciplin och inre motivation skruvas upp för att vi ska kunna nå full produktivitet.

Återkommande möten, fasta rutiner och avbrott för lunch och fika på givna tider ger arbetsdagen på kontoret stadga. Den som jobbar hemifrån har kanske inte ett lika självklart mönster att följa. När de som kan nu arbetar på distans i självvald isolering börjar kanske tvivel så småningom att uppstå kring vilka uppgifter som bör prioriteras.

På Google har man lång erfarenhet av distansarbete, och förordar dessa fyra gyllene regler för att behålla fokus:

Trigga jobbhjärnan med psykologiska signaler

Försätt dig själv i ”arbetsläge” genom att följa vissa rutiner varje dag. Det kan till exempel vara att ta en morgonpromenad för att ”gå till jobbet”.

Håll motivationen uppe med att göra-listor

Att kunna bocka av slutförda uppgifter är bra för arbetsmoralen. Bryt ner de långsiktiga målen i delmål och mikromål, så kan du följa dina framsteg. Det är rekommenderat att faktiskt skriva ner att göra-listan – det både visualiserar vad du har att göra, och frigör arbetsminne när du slipper ha listan i huvudet.

Schemalägg allt

När du planerar din tid ordentligt minskar risken att du börjar driva planlöst. Du är själv ansvarig för att hålla dina schemalagda tider, så se till att planera på ett sätt som funkar med ditt liv i övrigt. Lägg även in raster, och dela din kalender så medarbetarna ser när de kan nå dig och inte.

Hitta de rätta verktygen för samarbete

E-post är bra till mycket, men inte allt. Enas kring vilka andra verktyg ni ska använda för projektplanering, fildelning, videomöten och snabb direktkommunikation – och se till att alla använder dem.

Källa: Think with Google