Tillbaka till kurser Så hittar du företagets why

Så hittar du företagets why

Skapa riktning, engagemang och kraft i verksamheten

3 veckor
Chef i ledningsgrupp, Erfaren ledare
Distanskurs
8 995 kr *
* Pris exkl. moms.


  • Skapa relevanta affärer med avstamp i er passion, era kunskaper samt vad omvärlden behöver.
  • Ta del av lyckade case från verkligheten.
  • Få med dig teamet och sprid känslan av meningsfullt arbete.

Kontakta info@chefakademin.se om du har frågor eller vill göra en gruppbeställning.

För att kunna ta sig ur kristiderna på rätt köl behöver företag och organisationer nu hitta sin kärna, sitt ”varför”, och bygga relevanta affärer utifrån detta.

I Sverige har det blivit 400 procent vanligare att arbeta hemifrån under coronapandemin. Fyra av tio uppger att de kommer att arbeta mer på distans än tidigare när restriktionerna lättar och det åter blir möjligt att pendla till kontoren.

Samtidigt visar ny statistik att hela 32 procent ifrågasätter sina arbetsuppgifter och vad de egentligen håller på med. Det är som en följd av ökat distansarbete med färre sociala interaktioner och upplevd avsaknad av engagemang från medarbetare och chefer. Det är inte enkelt varken att arbeta eller leda på distans under en längre period.

Vi behöver alla ställa om till en ny tid! Landa i ett nytt nuläge, se till våra egna och organisationens behov. När vi ser den större bilden kan vi skapa en tydlig riktning framåt affärsmässigt.

Mer än någonsin tidigare behöver företag och organisationer vända blicken inåt och ställa sig frågan ”varför finns vi?”. Genom att återvända till kärnan – er mission, era värderingar och er vision – kan ni lägga ut kursen framåt. I denna kurs i tre delar får du hjälp att inleda detta viktiga arbete.

Kurstillfällena äger rum 9/3, 18/3 och 25/3, kl 09.00-11.00. Du bör kunna delta vid samtliga tillfällen.

Annika Kvist och Malin Eldh
Kursledare

Annika Kvist och Malin Eldh driver i dag Amazing Growth där de arbetar med en gemensam passion i att hjälpa företag och individer att hitta sitt tydliga varför, sin ”ikigai” – anledningen till att stiga upp på morgonen.

Annika Kvist har tidigare arbetat som VD, marknads- och affärschef inom olika branscher. Annika gillar att blanda sina erfarenheter av att göra strategiska och operativa ”go-to-market”-planer för stora företag med att coacha enskilda individer att nå sina mål på riktigt. Allting tar sitt ursprung från att lyssna inåt och arbeta inifrån och ut. Hennes motto är: ”Bli arkitekten i ditt eget liv”.

Malin Eldh har en gedigen erfarenhet av projektledning och affärsutveckling och har arbetat för många syftesdrivna verksamheter. Malin brinner för att bygga affärer, samarbeten och upplevelser med utgångspunkt från en sann kärna. Malin lyfter gärna Oscar Wildes citat ”Be yourself. Everyone else is already taken.”

Tre steg till att hitta kärnan

  • Steg 1: Nuläget
    Var kommer vi ifrån och var står vi idag? Vi beskriver vilka delar som behöver finnas med för att samla ett nuläge som är relevant för att skapa en strategi framåt i din verksamhet.
  • Steg 2: Förtydliga kärnan, ert varför
    Vilka är vi, varför finns vi, vilka problem vill vi lösa, vilka behov vill vi möta? Vi använder oss av modellen Ikigai – passion, kunskap, omvärld och affär. Övningsuppgift kring värderingar och en övergripande målbild framåt.
  • Steg 3: Go-to-market plan
    Vi sätter karta och kompass framåt. Vi går också igenom hur du får det att hända, hur du får med dig teamet och skapar meningsfullhet.
Chefs logotyp
Kursen presenteras av Chef.

Boka åt flera? Företagsanpassa?

Kontakta Patrick Costow, utbildningsansvarig på Chefakademin, så får du hjälp. Ring 0736-42 11 44 eller maila patrick.costow@chef.se.

Kommande starter

Kontakta info@chefakademin.se om du har frågor eller vill göra en gruppbeställning.