Tillbaka till kurser

Konflikt­hantering för chefer

Ca 1-3 tim (beroende på genomförandetakt)
Erfaren ledare, Ny som chef
Webbkurs
1 995 kr *
* Pris exkl. moms.

4.5


  • Lära dig de bästa sätten att hantera svåra samtal.
  • Kunskap om vad konflikter bottnar i och hur de ska hanteras.
  • Kunskap om arbetsrättsliga regler och tillgång till verktyg och checklistor.

Kontakta info@chefakademin.se om du har frågor eller vill göra en gruppbeställning.

Köp nu

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Uppsägningar, kritik, löneförhandling, obekväma möten… Konflikter är en naturlig del av chefsjobbet. Det kan röra sig om konflikter mellan dig och en medarbetare, eller en konflikt där du behöver gå in och medla.

Webbkursen ”Konflikthantering för chefer” passar dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.

Genom att lära dig hur konflikter uppstår och hanteras, kan du hjälp dina medarbetare och din organisation till större framgång, bättre arbetsmiljö och sänkta kostnader. Alla konflikter går inte att lösa, men som chef ansvarar du för att hantera dem. Chefs webbkurs ger dig tryggheten du behöver för att bemästra det svåra samtalet.

Så här fungerar Chef Webbkurser
Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Spara viktiga delar av kursen till din personliga kunskapsbank och du kan även pausa kursen och återkomma senare. Välj själv när du är redo för slutprovet och gör det flera gånger. Efter avklarad kurs får du ett digital diplom du kan dela i sociala medier.

Medlem i Ledarna?

Medlemmar i chefsorganisationen Ledarna har 25 procent rabatt på denna kurs. Klicka här för att utnyttja rabatten.

Ledarnas logotyp.
Anki Udd är ledarskapsexpert på fackförbundet Ledarna.
Expert

Anki Udd har mångårig erfarenhet som HR-specialist och ledarskapsutvecklare i olika organisationer och företag. De senaste 14 åren har hon arbetat som ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna. Anki Udd utbildar varje år ett stort antal chefer i ämnet konflikthantering.

Den här kursen innehåller

Vad är en konflikt?

1 av 4 | ca Ca 10 min

Definitioner och begrepp

2 av 4 | ca Ca 5 min

Konfliktstilar

3 av 4 | ca Ca 10 min

ABC-modellen

4 av 4 | ca Ca 5 min

Konfikteskaleringstrappan

Att hantera en konflikt

1 av 3 | ca Ca 10 min

När ska du agera?

2 av 3 | ca Ca 5 min

Tre angreppssätt

3 av 3 | ca Ca 5 min

Organisationens beredskap

Det svåra samtalet

1 av 3 | ca Ca 10 min

Din roll i samtalet

2 av 3 | ca Ca 10 min

Bemästra jag-budskap och feedbacktrappan

3 av 3 | ca Ca 10 min

Före, under, efter samtalet

Det här får du:

Ett digitalt diplom
med ditt namn, namnet på kursen och en notering om vilket år du genomförde kursen. Diplomet kan du kopiera och mejla till kolleger eller publicera på sociala medier.

Kompetensuveckling på dina villkor
Chefs webbkurser är framtagna specifikt för att passa dig i din roll som chef. Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Du väljer själv när du är redo för slutprovet. Du har även full kontroll över din egen personliga kunskapsbank.

En personlig kunskapsbank
med information och lästips. Kunskapsbanken byggs upp samtidigt som du färdigställer kursen.

Från konflikter till kreativa lösningar

Det börjar med smågnabb, irritation och lite skitsnack runt skrivborden. Därefter kan det eskalera hur långt som helst – utfrysning, tårar eller regelrätta bråk. Oftast bråkar vi om arbetsrätt, fördelning av resurser, roller och mandat. Även kärleksrelationer, kulturkrockar och lögner är stora oroshärdar visar en av Chef undersökningar.

Konflikter som inte hanteras tenderar att leda till destruktiva beteenden som kan komma att påverka hela organisationen negativt. Samtidigt finns det mycket att vinna på en konflikt som hanteras på rätt sätt. Ju tidigare det görs, desto större är möjligheterna att hitta en konstruktiv lösning.

I vissa fall är det en självklarhet att agera som chef – det är trots allt du som bär ansvaret för både verksamheten och arbetsmiljön. Men det kan vara både svårt och läskigt att riva upp både gamla och nya sår. Om du som chef lär dig hantera konflikter på ett professionellt sätt kommer du snart märka att du får mer respekt bland dina medarbetare. Du minskar också stressen för alla inblandade.

Chefs logotyp
Kursen presenteras av Chef.

Boka åt flera?

Kontakta oss direkt på info@chefakademin.se så hjälper vi dig.