Experten på arbetsrätt: ”Vi bryter ny mark”

Varsel, permitteringar och arbetstimmar som inte läggs ut – hela den svenska arbetsmarknaden är i gungning. Och de nya reglerna är långtifrån klara. Chefakademins arbetsrättsjurist reder ut vad som gäller i ett extrainsatt webbinarium.

Restriktionerna kring Covid-19 sätter hård press på många branscher, och i Sverige har många arbetsgivare redan tvingats säga upp extrapersonal och varsla anställda. Chefer ställs inför helt nya arbetsrättsliga dilemman, och det är svårt att få klarhet i vad som egentligen gäller.

”Jag tror att man upplever stor frustration över att informationen än så länge är så pass knapphändig. Många praktiska detaljer kring hur stödet för korttidsarbete ska fungera är ännu inte kommunicerade. Man får försöka rusta sig med tålamod och inse att vi alla bryter ny mark här, och se till att gå in på myndigheternas hemsidor ofta. Informationen uppdateras hela tiden”, säger Charlotte Forssander, arbetsrättslig expert på advokatfirman Vinge till tidningen Chef.

Staten har meddelat att man kommer att hjälpa till att täcka kostnaden för så kallade korttidspermitteringar, så att företagen i det längsta kan undvika att säga upp personal. Korttidspermittering går ut på att minska arbetsgivarens lönekostnader, samtidigt som de anställda behåller större delen av lönen även om företagets verksamhet stannar av. Krisstödet ska finnas på plats från början av april, och gälla hela 2020.

”Den situation vi nu befinner oss i är förstås oerhört svårnavigerad för chefer. Vågar man använda sig av reglerna om korttidsarbete och skicka hem personalen? Tänk om Tillväxtverket i slutändan inte beviljar något stöd? Då står man kvar med hela lönekostnaden, men har inte fått del av hela arbetskraften. I ett sådant läge kanske det trots allt varit en bättre åtgärd, rent ekonomiskt och cashflow-mässigt, att säga upp personal. I vart fall om medarbetarna har korta uppsägningstider”, säger Charlotte Forssander till Chef.

Och det är inte bara de nya permitteringsreglerna som skapar osäkerhet. Frågeställningar som man aldrig behövt hantera tidigare hopar sig nu hos de svenska cheferna. Är det arbetsgivarens ansvar att se till att distansarbetande personal har ergonomiska stolar hemma? Får arbetsscheman ändras efter behov? Vad räknas som arbetsbrist? Kan anställdas redan godkända semestrar ställas in?

Har du också funderingar kring arbetsrätt i coronatider? Anmäl dig till Chefakademins extrainsatta webbinarium måndag 30 mars! Charlotte Forssander avhandlar de vanligaste chefsfrågorna under coronakrisen, och du får tillfälle att ställa dina egna frågor.
Begränsat antal platser – boka nu!